Puheenjohtajan palsta/ pääluottamusmiesten palsta

Muutosvuosi, yhteinen kehittäminen

Termit jotka ovat tulleet tutuiksi, vai ovatko? molemmat vaikuttavat henkilöstöön/jäsenistöön ja yhdistyksiin.

Vuosi kohta loppuu ja alkaa uuden valmistelu. Syytä taas peilata mennyttä ja kurkistaa tulevaan.

Vuoden alun järjestelyvaraerästä jäsenistöstämme osa sai korotuksen ja osa valitettavasti ei, oikeudenmukaisuuden nimissä töitä siis edelleen riittää. Vanha uhka maakunta Sote kuopattiin taas vaihteeksi ja uutta pystytetään, toki uudella visiolla, Helsinki saisi itse järjestää ja tuottaa maakunnille tarkoitetut palvelut tulevaisuudessa. Vuoden 2020 talousarvio esitykseen saatiin lisärahoitusta, vaikuttamistoimenpiteillämme oli vaikutusta siihen. Toimialalla on edelleen tehty ja suunniteltu työyhteisöiden organisaatioiden muutoksia niin että niiden yhteistoiminnallisiin tilaisuuksiin/käsittelyihin osallistumisemme on muodostunut ”päätehtäväksi” varsinkin nyt syksyllä, syinä on mm. Apotin vaatima uusi organisoituminen. Erilaiset henkilökohtaiset ja ryhmien edunvalvonnalliset neuvottelut eri työnantaja-asteilla ovat selvästi lisääntyneet tänä vuonna jäsenistön valveutuneisuuden ansiosta, ja hyvä niin.

Helsingin yhteisjärjestön edunvalvonnallista rakennetta on koko vuoden yhdessä rakennettu uuteen muotoon, välillä haettu yhteistä näkemystä ja ymmärrystä ja välillä löydetty se. Asia on ollut haastava ja ei liene vieläkään ihan selvä, mutta on kun valinnat tehdään. Edunvalvonnallinen rakenne muutetaan vastaamaan jäsenistön ja toiminnan rakennetta. Visiona on: vaikuttavaa, uudistuskykyistä sekä arvostettua luottamusmiestoimintaa, jonka tavoite on ”kohti erinomaisuutta”. Tämä luo hieman painetta tuleville toimijoille. Yhdistykset ovat jo asettamassa luottamusmiesehdokkaitaan tulevalle toimikaudelle. Yhteisjärjestön pääluottamusmiesten valinnat ovat 2020 vuoden alussa. Toimialan edunvalvonta rakenteen suunnittelu aletaan yhdessä yhdistyksien kanssa, kun kaupunkitasoiset ajankäyttöneuvottelut on käyty.

Uusi edunvalvontakausi alkaa huhtikuussa ja silloin tulisi olla uusi työehtosopimus voimassa, kumpa olisi. Tämän toteuttamiseksi käydään jo keskusteluja/neuvotteluja. Liitoilla on tavoitteensa johon helppo yhtyä, osa yhteisiä ja osa ei. Tämä ei ole eduksi neuvottelutuloksen saamiseksi valtakunnantasolla. Toimialan taloutta ja toimintaa seurataan edelleen aktiivisesti ja sillä ensi vuosi on myös haastava mm. henkilöstön palkitsemisien kannalta. Poliittisiin päättäjiin ja muihin vaikuttajiin pyritään vaikuttamaan aktiivisesti. Apotti tulee rajoittamaan kesä- ja vuosilomien saanti toivetta vuoden -21 keväälle saakka.

Ensivuosi tulee olemaan etukäteen ajateltuna haastava. Meidän kaikkien tulisi edelleen kehittää, vaikuttamista tehostaa, uutta juurruttaa ja varsinkin jaksaa.

14.11.2019

pääluottamusmiehet Kaitsu ja Jaana

SOTEN PÄÄLUOTTAMUSMIES

Tervehdys

”Elämme mielenkiintoisia aikoja edunvalvonnassa, veljeni nikodeemus”

Nyt jos koskaan tulisi henkilöstön miettiä pitäisikö järjestäytyä? muutosta pukkaa muutoksen perään. Tämähän ei koske sinua, mutta kannattaa keskustella työtovereiden kanssa ja ”markkinoida” meitä.

Työmarkkina sopimusta sorvataan, mielenilmaisuja toteutetaan ja suurempaan valmistaudutaan. Vaikka kaikki käyrät paitsi BMI (Painoindeksi) ovat positiivisia, henkilöstön asema tulevaisuudessa heikkenee suunniteltujen ratkaisujen toteutuessa. Esim. ammattirekisterilaki tai maakuntaratkaisun myötä n. 12.000 hoito- ja hoiva-alan ammattilaista Uudellamaalla siirtyy todennäköisesti viimeistään 2022 yhtiömaailmaan, joidenkin tukipalveluiden lisäksi. Onneksi meillä on valtuustostrategian mukainen palvelussuhdeturva ennen maakunta siirtymistä.

Parhaillaan käydään kulisseissa vääntöä tulevasta työehtosopimuksesta ja varsinkin teitä kiinnostavasta palkkaratkaisusta. Minun toiveena olisi ”suuri” euromääräinen yleiskorotus ja pieni kohdennus henkilökohtaisiin palkanosiin joka voitaisiin kohdentaa mm niihin nimikkeisiin josta huutava pula toimialalla. Pelkään kuitenkin että käy hieman toisin ja suuri osa tulevista korotuksista tulee valumaan henkilökohtaisiin palkanosiin jolla työnantaja korjaa nyt jo olevia aiheettomia palkkaeroja. Tätä me vastustamme kaikissa tulevissa neuvottelupöydissä, toivottavasti emme yksin. Toimialalla ja kaupungilla ei ole keskitettyä talousarviokohtaa palkankorotusten varalta, joten se otetaan nykyisestä 2018 budjetista joka ei ole hyvä asia viime kädessä henkilöstön kannalta. Tähän yritimme jo vaikuttaa budjetin valmistelu ja käsittelyvaiheessa lautakuntaan ja kaupungin hallitukseen ja – valtuustoon, ainoana järjestönä toimialallamme. Hiukan onnistuimmekin, ei tarpeeksi.

Työssä kuormittuminen, työhyvinvointi sekä työvuorosuunnittelun tasapuolisuuden toteutuminen, yhdessä johtamiskäsikirjan: sisäisen motivaation, yhteisentyön ja mahdollinen itseohjautuvuus ovat ne seikat joihin teidän jokaisella tulee olla mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa työyhteisössänne.

Yhteistoimintaa ja vaikuttamista pyritään kehittämään useammalla tasolla, vaikka välillä se hieman haastavaa onkin ja tämän vuoksi ”perus” luottamusmies toiminta on muuttumassa edelleen vaativammaksi ja tarvitsee tukea meiltä pääluottamusmiehiltä, yhdistyksiltä ja teiltä jäsenet. Te voitte auttaa heitä parhaiten välittämällä tietoa ja huhuja kentältä. He ja Me olemme teitä varten.

2.2.2018

Kai Suutari