Arkisto

Hyvä jäsen!

Vuosi 2016 on näyttänyt meille kuinka työelämä elää murroksessa ja jatkuvasta muutoksesta on tullut meille arkipäivää. Uudistukset ja muutokset tuovat liukuhihnamaisesti haasteita, niin työntekijöille kuin esimiehille, mikä lisää haasteita myös luottamusmiesten ajankäyttöön.

On oltava aikaa perehtyä muutoksiin ja pysyttävä valppaana. Yhdistyksen aktiiveilla ja luottamusmiehillä on suuri vastuu valvoa, että yhteistoiminta toteutuu työpaikoilla. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä, että työyhteisöille annetaan mahdollisuus tulla ajoissa kuulluksi heitä koskevissa päätöksissä. Kaikessa tekemisessämme korostuu vuorovaikutuksen ja läsnäolon tärkeys ja se, että työnantaja jakaa tietoa muutoksista tasaisesti ja hyvissä ajoin.

Työnantajan on pidettävä huolta, että jokainen ymmärtää mitä uudistukset tarkoittavat omassa työssä sekä vapaa-ajalla. Muutoksissa on pystyttävä ottamaan huomioon yksilöiden tarpeet ja pyrittävä tukemaan niitä. Henkilöstön kuuleminen on avainasemassa jos haluamme muu- toksissa onnistua. Viimekädessä työnantajan on huolehdittava siitä, että kaikki työntekijät pysyvät mukana kehityksessä, eikä kukaan tipu kyydistä.

Yhdistys on vuoden mittaan tiivistä nyt yhteistyötä koko Uudenmaan alueella eri JHL-toimijoiden kanssa ja olemme yhdessä pohtineet, millä tavoin yhdistys- ja edunvalvontarakenteita tulisi muuttaa, jotta toimintamme vastaisi mahdollisimman hyvin jäsenten tarpeisiin. Sipilän hallituksen maakunta- ja sote-uudistuksessa on pidettävä huolta, että jäsentemme palkat ja työehdot harmonisoidaan yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaan ja että työsuhteen ehdot ovat oikeudenmukaiset kaikille työntekijöille.

Ensi vuoden toiminnassa yhdistys tulee kiinnittämään erityistä huomiota jäsenviestintään, yhteisiin tapahtumiin sekä aktiivien tukemiseen mm. kouluttamisen kautta. Tavoitteena on nostaa me -henkeä JHL:läisinä jäseninä ja toimijoina. Meidän on vaikutettava sote- ja maakuntauudistuksessa kaikilla tasoilla, jotta saamme keskeiset tavoitteemme läpi. Tarvitsemme uudenlaista otetta edunvalvontaan ja sen tueksi toivotaan hyviä ja entistä näkyvämpää toimintaa työpaikoilla.

Lopuksi haluan toivottaa kaikki kiinnostuneet mukaan toimintaan. Seuraava jäsentapahtuma on 29.11. pidettävä syyskokous, jossa jäsenet pääsevät vaikuttamaan ensi vuoden toimintasuunnitelmaan sekä valitsemaan yhdistykselle uusia tekijöitä. Ajankohtaista tietoa saat parhaiten yhdistyksen kotisivuilta sekä liiton Motiivi -jäsenlehden tapahtumaosiosta.

Tervetuloa mukaan!

Roby Mountrakis

puheenjohtaja

Kirjoitus julkaistu jäsenlehdessä (Vilkku 2/2016)

Kuva: Ilkka Söderberg

Hyvä jäsen tai jäsenyyttä harkitseva,

On kulunut lähes kaksi vuotta yhdistyksen uudella hallituksella ja nyt on hyvä hetki pysähtyä miettimään mennyttä aikaa ja arvioida tulevaa. On selvää että Suomen hallituksen työelämäpolitiikka on keskusteluttanut niin työpaikoilla kuin vapaa-ajalla jäseniämme. Vuoteen on mahtunut ennennäkemätön määrä mielenilmauksia ja työnseisauksia ympäri valtakuntaa, ja joihin yhdistyksen jäsenetkin ovat aktiivisesti osallistuneet.

Positiivista ja huomioonotettava on että JHL 015 ry on vuosien mittaan onnistunut kasvamaan Stadin suurimmaksi JHL-yhdistykseksi ja yhdeksi keskeiseksi toimijaksi JHL:ssä. Tämä tarkoittaa yhdistyksen vastuun edunvalvontatyössä olevan suuri. Yhdistyksemme jäseniä vaikuttaa mm. viraston luottamusmiehinä sekä henkilöstön edustajina henkilöstötoimikunnissa. Jäseniä on Helsingin yhteisjärjestön sekä JHL:n hallituksessa, unohtamatta jäsenten aktiivisuutta pääkaupunkiseudun JHL-nuorten sekä maahanmuuttajajaoston toiminnassa.

Yhdistyksen hallitus ja luottamusmiehet ovat aktiivisia toimijoita työantajan sekä kuntapäättäjien suuntaan. Vaikuttamistyö parempien työolojen ja henkilöstöetujen puolesta on vakiintunut käytäntö yhdistyksessämme. Pääluottamusmiehet ja yhdistys seuraavat tarkasti kaupungin henkilöstösuunnitelmia ja taloutta, sekä tarvittaessa ottavat yhdessä kantaa jäsenistön etuja heikentäviin esityksiin.

Yksi kestoteema läpi vuosien on ollut tukipalveluiden puolustaminen osana sosiaali- ja terveysviraston omaa palveluntuotantoa. Uutena haasteena on tullut massiivinen SOTE-uudistus, jonka seuraamista varten on perustettu kotisivuille oma seurantasivusto. Yhdistyksen yksimielinen kanta Sote-uudistuksessa on ollut, että henkilöstö siirtyisi kaavailtuun itsehallintomalliin ulkoistamatta palveluja.

Valtakunnallisesti JHL:n puheenjohtaja Eloranta on todennut seuraavaa: "Tukipalvelujen luontevin paikka on palvelujen tuottajaorganisaatioissa. On siis järkevintä, että niistä huolehtiva henkilöstö siirtyy kuntayhtymien palvelukseen".

Yhdistys tekee työtä oikeudenmukaisemman ja turvallisemman työelämän puolesta. Viime kädessä tämä tarkoittaa, että kaikilla, laitoshuoltajasta lähihoitajaan, on varaa tulla yhdellä työllä toimeen.

Yhdessä olemme vahvempia ja viisaampia. Tervetuloa mukaan toimintaan!

Ystävällisin terveisin,

Roby Mountrakis

puheenjohtaja

Kirjoitus julkaistu jäsenlehdessä (Vilkku 1/2015)